Het paste in elkaar.
De verhuizing van het magazijn, de sponsoren die het mogelijk maakte en de nood in Oost-Oekraïne.
Dat is de reden waarom we besloten hebben om een humanitair transport te organiseren met 3 vrachtwagens. Voor ons het grootste vrachtwagentransport wat we ooit georganiseerd hebben.
Wij hebben echt een beroep moeten doen op onze vrijwilligers.
Door omstandigheden kwamen de vrachtwagens twee dagen later waardoor we ook met Hemelvaart hebben moeten laden.
Het was mooi om te zien hoe mensen uit Eritrea, Syrië, Oekraïne, Turkije en Nederland met elkaar samenwerkte om deze klus te klaren.
Vrijdag hebben we de grenspapieren klaar gemaakt en met de chauffeurs de route bepaald.
We rijden twee verschillende routes waarbij onze grensovergang veel zuidelijker gelegen is.
Dit komt omdat niet elke grensovergang vrachtwagens door laat wat ook voor personen auto’s geldt.
Begrijpen doen we dit niet maar helaas zijn dit nou eenmaal de regels.
Daarna zijn we gaan rijden richting Oekraïne.
Zondag 21 mei
Gisteren in Polen richting grensovergang gereden waar André onze gids vandaag zou aankomen.
Dit zou vandaag betekenen dat we ruim de tijd hadden.
Heerlijk het is toch zondag nietwaar? Nou dat ging niet door!
André belde dat hij een probleem had waardoor hij veel later zou komen.
Maar wat erger was is dat de vrachtwagens vast stonden aan de grens. Problemen met de papieren…
Dussss… niks een rustige dag… we moeten in de auto om hun te helpen. Dat is ongeveer 600 km rijden. Nu merk je hoe groot Polen is .
Inmiddels horen wij dat de trucks toch in Oekraïne zijn waar ze op ons wachten.
Wij denken rond 18.00 in Oekraïne aan te komen. Verder gaat het geweldig
Maandag 22 mei
Vandaag weer een lange rij-dag echter niet voordat André onze gids zich bij ons aangesloten heeft.
Tegen 10.00 uur kwamen ze aangereden.
Kichan, een Oekraïense man die de omgeving van Kharkiv op zijn duimpje kent, is met André meegekomen.
We gaan de vrachtwagens, die weer rijden, opzoeken om gezamenlijk door te gaan.
Nadat we honderden kilometers afgelegd hebben, komt in de namiddag Kiev in zicht.
We passeren Bucha en Irpin, voorsteden van Kiev die zwaar getroffen zijn in het begin van de oorlog. Kiev is de hoofdstad van Oekraïne met ruim 2.5 miljoen inwoners.
Het maakte veel indruk op ons.
Enerzijds de torenflats en moderne panden afgewisseld met prachtige oude gebouwen en kerken.
Anderzijds de beschadigde huizen en infrastructuur.
De stad leeft, de mensen werken en winkelen.
Toch zijn er vorige week slachtoffers gevallen door gerichte raket en drone aanvallen.
Eind van de middag hebben we de drie trucks gevonden en met de chauffeurs afspraken gemaakt.
Morgen gaan we met z’n allen de laatste 450 km afleggen naar ons eindpunt Kharkiv.
Dinsdag 23 mei
We zijn rond de middag in Kharkiv ( Charkov) aangekomen.
We hebben twee vrachtwagens gelost.
Met voldoende hulp en een heftruck.
Morgen is de derde vrachtwagen aan de beurt.
Tijdens het lossen ging het luchtalarm waar nauwelijks aandacht aan gegeven werd.
Kharkiv is vorig jaar zwaar onder vuur genomen.
Dat was goed te zien toen we door de stad reden.
We hebben Sacha en Oleksander ontmoet van de hulporganisatie ter plaatse, foundation of kindness and love.
Twee jonge gedreven mannen die op allerlei manieren proberen mensen te helpen die in nood zijn.
Morgen weer een intensieve dag en hebben een druk programma.
Tot morgen.
Woensdag 24 mei
We kijken terug naar een bijzondere nacht.
Voor de veiligheid hebben we in een buitenwijk van Kharkiv geslapen maar ’s-nachts hoorde je het geluid van zware voertuigen die door de straten reden.
We hadden gelezen dat er gevechten waren geweest in Belgorod, 60km van Kharkiv op Russisch grondgebied.
Zeker toen in die nacht het luchtalarm was afgegaan, kregen wij een unheimisch gevoel, zijn we hier wel veilig?
Gelukkig bleef het hierbij maar waren wel vast besloten om de stad eind van de dag te verlaten.
De laatste vrachtwagen werd met hulp van twintigtal Oekraïense vrijwilligers gelost en de keukens, alle stoelen en ander klein meubilair werd overgeladen in een andere truck en werd diezelfde dag nog weggebracht.
We hebben echt het gevoel dat de spullen op de goede plek terecht komen.
In de middag zijn we met Sacha en Olexander naar een plaatselijk ‘ziekenhuis’ gegaan.
Ziekenhuis is een te mooi woord als we door dit gebouw lopen.
Veel is beschadigd of stuk en het oogt erg rommelig.
In Kharkiv en de directe omgeving staan 8 van dit soort ziekenhuizen waar gewonde militairen verpleegd worden.
Deze ziekenhuizen werken onderling heel goed samen.
De medische spullen die we hebben gebracht werden dankbaar aangenomen.
In het daarop volgende gesprek, bleek dat ze nog veel konden gebruiken en werd afgesproken om lijsten met hulpgoederen uit te wisselen.
Op zaterdag 18 mei jl. zijn er in een dorp aan de Oost kant van Kharkiv drie zware raketinslagen geweest.
We zijn daar heen gereden en troffen een nagenoeg volledig verwoest dorp aan.
In het begin van de oorlog hadden de Russen die plaats ingenomen en daarbij alles verwoest en beschadigd.
We zien uitgebrande tanks, wapentuig en kapot geschoten personen auto’s.
De huizen zijn volledig verwoest of zwaar beschadigd.
We kregen een kleine rondleiding door een bewoner die vertelde dat in een gebouw een raket door het dak binnen was gekomen maar niet ontploft was.
We hebben deze raket in het gebouw zien liggen.
Toch is er veerkracht en de wil om door te gaan.
Puin wat overal lag was al opgeruimd en wegen en paden zijn alweer begaanbaar.
We nemen een kijkje in een aantal grote tenten waarin twee vrouwen achter laptops zaten om les te geven aan kinderen die niet naar school konden.
Ook stonden er een twintigtal veldbedden klaar om vluchtelingen op te kunnen vangen.
Een andere tent hing helemaal vol met kleding en huishoudelijke spullen, bedoelt om uit te geven aan diegene die het hard nodig hebben.
We hebben de kraters, veroorzaakt door de raketinslagen, gezien.
Je moet denken aan gaten met een doorsnee van ongeveer twintig meter en zes, zeven meter diep.
Daaromheen zijn de huizen en gebouwen geheel of gedeeltelijk vernietigd.
Het is heel onwerkelijk, als je over de brokstukken loopt, wetende dat hier een week geleden nog mensen geleefd en gewerkt hebben.
Toen we terug liepen, zag Jolande een vrouw die op het land aan het werk was.
Zij was haar man verloren tijdens deze raketinslagen.
In de ogen kijkend, voelden beiden de onmacht en het verdriet. En stil liepen we verder…
We reden terug naar de buitenwijken van Kharkiv en stonden bij flats die door raketaanvallen verwoest waren.
Voor zo’n totaal verwoestte flat stonden lege speeltoestellen en even verder zaten mensen met elkaar te eten.
Een jonge moeder met haar kind liep voorbij.
Je ziet dat de mensen het leven weer oppakken.
Het werd tijd om afscheid te nemen van Sacha en Oleksander.
Dit afscheid was lastig, wetende dat wij teruggaan naar ons veilige Nederland en zij hier achterblijven.
Dit gezegd hebbende, kwamen de tranen en zijn we doorgereden…
Wij hebben zeker het gevoel dat wij deze mensen in de toekomst weer gaan ontmoeten om hun te helpen met hun mooie werk.
Op de terugweg namen we een andere route.
De reden was dat Kichan de bijrijder van onze gids in dat gebied heeft gewoond en hij zijn vrouw, na lange tijd, wilde opzoeken.
Wij begrepen dat en vonden dat we, menselijkerwijs, hierin mee moesten gaan.
Een stuk weg van pakweg 26 kilometer zat vol met gaten deels door gebrek aan onderhoud en deels kapotgeschoten tijdens de oorlog.
We rijden namelijk door een gebied dat door de Russen bezet is geweest, dit was ook te zien door de waarschuwingsbordjes langs de wegen dat er mijnen lagen.
Stapvoets rijdend en slingerend van links naar rechts, soms rijdend door de berm, probeerden wij de gaten te ontwijken.
Het werd donker, laat en een hevige onweersbui barstte los.
We kregen spijt dat we hierin meegegaan waren maar terugrijden was geen optie.
Op enig moment werden we gelukkig aangehouden door de politie.
Het bleek dat er een avondklok was en wij niet meer op straat mochten komen.
Na enige uitleg, wie wij waren en wat wij deden, begeleidde de politie ons naar een hotel.
Het restaurant was natuurlijk allang gesloten.
Maar de vrouw, om wie het uiteindelijk allemaal om ging, had een heerlijke maaltijd gemaakt die we op onze kamer opgegeten hebben.
Als je eindelijk, midden in de nacht, moe in je bed ligt, bedenk je dat het toch een zeer intensieve dag was geweest.
Donderdag 25 mei
Na het ontbijt gingen we richting Kiev.
Regelmatig reden legerkonvooien ons tegemoet.
Het viel ons op dat als zo’n konvooi van zware voertuigen onder politiebegeleiding eraan kwam, het ander verkeer respectvol aan de kant ging staan om doorgang te verlenen.
Ook moesten we regelmatig stoppen voor paspoortcontrole bij diverse roadblocks.
Even na de middag kwamen we in Kiev aan.
We hadden daar een afspraak met Stephan, leidinggevende van de organisatie, “Charitable foundation of kindness and love”, waarbij Sacha en Oleksander als vrijwilligers werken.
Hij legde ons uit dat zij al 17 jaar actief waren in Oekraïne in het gebied van Kharkiv, Kiev, Odesa en Mykolaj
De werkzaamheden zijn door de oorlog alleen maar meer geworden.
Het was een goed gesprek waarbij we tevens de papieren hebben laten afstempelen voor ontvangst van alle hulpgoederen.
Daarna hebben we afscheid genomen van onze gids André en Kichan die via een andere route naar Polen zijn gereden.
Wij vervolgden onze weg richting L’viv en hebben tijdig een hotel gezocht.
Dit hebben we gedaan omdat je het rijden in het donker in Oekraïne zoveel mogelijk moet vermijden.
Vrijdag 26 mei
Wat is het toch goed dat er grenzen, douaneambtenaren en meer van dit soort werkende overheidsmedewerkers bestaan….
We waren via L’viv gereden en dat ging prima.
Daarna hebben we 5 uur! Ja 5 uur voor de grens stil gestaan
Voordeel was dat we de administratie bijgewerkt hebben, vakbladen gelezen en de nodige koffie gedronken hebben.
Dus niet verkeerd denken wij…
Maar gelukkig zijn we deze dag in Polen aangekomen.
Terugkijkend zijn we dankbaar dat we dit humanitair transport hebben mogen organiseren.
Heel veel goederen zijn op de goede plaats gekomen.
We hebben ter plaatse kennis genomen van de situatie en hebben mooie mensen mogen ontmoeten.
Was het een transport zonder risico? Nee, zeker niet.
Vooralsnog is de tijd niet rijp om humanitaire transporten te organiseren zoals we altijd naar Bosnië gedaan hebben.