Ben je in het bezit van een 4×4 auto met trekhaak, een BE rijbewijs en heb je een aanhanger of kun je die misschien regelen?
Dan kun je, als je durft, als rijder of rijdster mee met het humanitair transport.
Onderstaande informatie geldt voor alle humanitaire transporten die wij organiseren.
Durven…ja, een beetje lef is nodig want we zoeken mensen die een week met ons mee willen naar een land waar de hulp hard nodig is.
We gaan daar naar toe om met onze stoere 4X4 auto’s hulpgoederen bij de mensen thuis te brengen, diverse huizen bewoonbaar te maken en directe hulp te verlenen aan zorginstellingen.
Het concept:
Onze contactpersonen zeggen: “Zoals jullie werken is uniek! Geen enkele organisatie doet dit zo. Jullie helpen de mensen op een bijzondere wijze”. Het concept, mensen zoeken die mee willen werken aan de doelen van de stichting, met uitsluitend 4×4 auto’s en aanhangers, zo veel mogelijk goederen meenemen, het werken bij de mensen thuis, bergen problemen omzetten in uitdagingen, lange dagen maken, mentaal en fysiek álles willen geven. Risico’s durven lopen zonder over ontoelaatbare grenzen te gaan maar ook leren en proeven van de cultuur en de geschiedenis van het land. In zijn voor een avontuur. Niet als individu maar als team willen werken en er ook te zijn voor die ander die het éven nodig heeft. Gewoon doen wat de leiding van je verwacht maar ook meedenken en zelfstandig flexibel beslissingen durven nemen bij de werkzaamheden op de projecten.
Dat vraagt heel veel van je, voor velen veel te veel. Goed, dan ben je niet dé man of vrouw die hiervoor geschikt is. Je moet lef hebben om mee te kunnen én het ook nog leuk vinden! Dat vinden wij ook erg belangrijk.
Dit is het concept waar de stichting al meer dan 20 jaar succesvol in is. Dus geen vrachtwagens, geen personenauto’s, geen fondsen voor technische risico’s, niet een nog uitgebreidere vóór informatie. Nee we doen het met de mensen en de middelen die wij op dat moment tot onze beschikking hebben, niet meer en niet minder. Gewoon terug naar de basis waar we ooit begonnen zijn.
Durf jij nu nog?
Wat verwachten we van je?
Een sociale instelling, bereidheid om de handen uit de mouwen te steken, in een team kunnen werken, vreselijk flexibel zijn, geduld hebben én zeker niet onbelangrijk, het leuk vinden om samen met z’n alle een biertje te drinken:)
Ook bijrijders of bijrijdsters zijn belangrijk! Op elke auto rijden minimaal 2 chauffeurs. Zij vormen samen het team om de goederen veilig in het betreffende land te krijgen. Dus BE rijbewijs geldt ook voor de bijrijder.
Alle kosten, zoals brandstof, telefoonkosten, eten, drinken, tol, douanekosten en overnachtingen zijn voor eigen rekening.
Je rijdt in zo’n reis ongeveer 3500 km. Tijdens de reis wordt een pot gemaakt waarmee douane, tol, eten, drinken en hotelkosten van worden betaald. Brandstof wordt per auto geregeld zoals de betreffende rijder en bijrijder(s) dat willen. Belangrijk is om dit samen vóór de reis te regelen om misverstanden te voorkomen.
Wat heb je nodig?
Een 4X4 auto met een aanhanger, BE rijbewijs en een hele hoop kleinere zaken die hieronder beschreven zijn:
Verzekering en groene kaart van auto én aanhanger
Kenteken van auto en aanhanger
Een conformiteitsbewijs voor auto met grijs kenteken én aanhanger indien massa’s en afmetingen van het voertuig niet op kenteken staat
Reservewiel voor auto en aanhanger
27 MC bak
Verbandtrommel
Gevarendriehoek 2x
2 ongeval hesjes
Goed slot voor de aanhanger
Sleepkabel
Reserve lampen-set
Reisverzekering
Verplicht repatriëring verzekering voor auto, aanhangwagen en inzittenden
Geldig paspoort of geldig Nederlands identiteitsbewijs wat op dat moment nodig is voor het betreffende land
Slaapzak, kussen en luchtbed
Voor de eerste dag eten en drinken meenemen
Gereedschap afhankelijk van wat voor project je krijgt
Genoeg contant geld voor de pot: €450,00 – €500,00
Totale kosten?
Voor een hulptransport, zoals we al jaren lang organiseren, moet je rekening houden dat je ongeveer 850 euro per persoon kwijt bent.
Alle verkregen film- en beeldmateriaal vóór, tijdens en ná de reis kunnen gebruikt worden voor de website en sociale media.
Het uitlenen van voertuigen en materialen is ook een vorm van elkaar helpen.
Mooi toch? of…
Om mee te kunnen met een humanitair transport heb je een 4×4 auto én een aanhanger nodig. Als je niet in het bezit bent van zo’n voertuig kun je er een kopen, huren of lenen. Bij deze laatste optie, de goedkoopste, moeten lener en uitlener goed weten waar ze aan beginnen en duidelijke afspraken maken over o.a.:
- De staat bij het overgeven van het voertuig/materialen.
- Wat te doen bij schade, technische problemen of diefstal en de bijbehorende aansprakelijkheid.
- Het gebruik, de omstandigheden en de landen waar we heen gaan.
- Het halen, terug brengen en de tijd waarbij de eigenaar zijn wagen niet kan gebruiken.
=>Kijk voor meer informatie ook op deze site<=
Voor een humanitair transport ben je het voertuig toch gauw zo’n 14 tot 20 dagen kwijt.
Als je risico’s wilt afdekken kan je een aanhangwagen- of caravanverzekering afsluiten. Denk hierover na en laat je goed voorlichten in je overweging of je dat wel of niet belangrijk vindt.
Realiseer je dat je de auto en de aanhanger parkeert bij onbewaakte parkeerplaatsen bij en rondom hotels, tankstations, douanedepots en natuurlijk in de plaatsen waar je aan het werk bent.
Ook kan het gebeuren dat een ander team je vraagt even de wagen te mogen lenen. Dat gebeurd vaak en is efficiënt. Dat is tot nu toe altijd goed gegaan. Maar realiseer je, je bent wel de uitlener/lener van andermans goed.
Stichting 4WDCARE heeft een uitgebreid netwerk van aanhangwagenbezitters en bedrijven die onze doelen een goed hart toedragen. Dit willen we graag met je delen in je zoektocht naar een aanhanger. Dan houd het voor ons op. Het maken en regelen van afspraken met de bezitter/eigenaar van de aanhanger moet je zelf doen en valt buiten onze verantwoordelijkheid.
Het nadeel van “willen helpen”
Het is natuurlijk niet verkeerd als je de wens hebt arme mensen te helpen. Maar wij willen wel waarschuwen voor veel voorkomende gevoelens van mensen die met deze instelling naar andere landen gaan. Vaak is het uitgangspunt dat wij het goed en zij het slecht hebben. Daarbij wordt meestal gedacht dat ze, als ze het net zo zouden aanpakken als wij dat hebben gedaan, het beter krijgen. Dit zijn, naar onze mening, misverstanden, want we leven in geheel andere culturen met andere normen, waarden en gewoonten. Veel vrijwilligers en ontwikkelingswerkers beginnen vol idealen en raken na verloop van tijd teleurgesteld en voelen zich gefrustreerd. Dat komt omdat de problemen vaak veel complexer zijn dan ze op het eerste gezicht lijken, er gewoonweg teveel hulpbehoevende mensen zijn, ze niet altijd reageren zoals je dat van tevoren verwacht had en misschien ook omdat ze niet zo dankbaar zijn als waarop je gehoopt had. Omdat de wens om te helpen niet goed in de praktijk gebracht kan worden, ontstaan dan vaak gevoelens als teleurstelling, frustratie en machteloosheid. Deze gemoedstoestand heeft logischerwijs geen positief effect op de kwaliteit van je verblijf en het contact met de lokale mensen. Om dus op een prettige en wederzijds bevredigende manier contacten met de lokale bevolking aan te gaan is een houding van “ik-kom-om-jullie-te-helpen” niet echt bevorderlijk. En pas als je je als gelijkwaardig opstelt en daardoor echt contact hebt met mensen beteken je iets voor hen; en zij voor jou!
Komt uit: “ontmoet Afrika”